poniedziałek, 7 lipca 2008

Sprzęt skompletowany + FAQ

Witam po przerwie. :) W tym czasie zaliczyłem parę mocnych wrażeń niekoniecznie związanych z naszym tematem. ;] Do rzeczy.

Serwerek jest już skompletowany i działa.

Od strony hardware'owej mogę poskarżyć się na następujące rzeczy:
- producent obudowy nie dostarczył odpowiedniego zestawu wyjść zasilających. I do SATA i do tego punktu zasilania 2x2, znany dla Intelowskich rozwiązań.
- obudowa nie jest przystosowana do jakichkolwiek kart rozszerzeń, a na płycie mam wolny slot PCI.
- Całość grzeje się bardziej niż myślałem. Głównie chipset. Reszta OK. Chyba mogę zapomnień o pasywnym chłodzeniu.
- Wiatrak na chipsecie nie jest jakiś głośny.. Ale słychać go. Myślę o wymianie. Aktualnie serwer z racji tego, że jest podłączony bezpośrednio do routera, musi być nieopodal łóżka jednego z domowników. A chciałbym, żeby serwer jednak chodził non-stop. ;]

Od strony softu:
- w sumie tylko jedna rzecz. Koszmar ze sterownikiem Realtek pod Linuksami. Istny koszmar. Już nie będę się rozpisywać. W skrócie chodzi o to, że domyślnie uruchamia się moduł sterownika r8169, który powodował BARDZO niestabilne zachowanie interface'u ethernetowego. Mimo kompilacji nowego sterownika ze strony producenta uporczywie uruchamiał się ten związany z jądrem. Żadne blocklisty na modprobe nie dawały rezultatu z oczywistej przyczyny. Oto jak należy sobie radzić z problemem:

1. Ręczna instalacja sterownika r8101 z oficjalnej witryny wg instrukcji zawartej w paczce.
2. Deaktywacja felernego sterownika:

mv /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/r8169.ko /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/r8169.ko.old
depmod -a


3. Zbudowanie nowego initrd.img

mv /boot/initrd.img-`uname -r` /boot/initrd.img-`uname -r`.old
mkinitramfs -o /boot/initrd.img-`uname -r`


Po restarcie gra i buczy.

Na koniec parę nowych fotek z miarką, na życzenie. ;]

Posted by Picasa


FAQ #01:

Q1: Ma być HD a płyta nie ma nawet złącza DVI nie mówiąc o HDMI. Dźwięk 2+2 na Realteku też trudno określić jako HD. Wyjścia analogowe. No niestety, wybór płyty pasuje do założeń jak pięść do nosa. Wyjdzie zabawka nie mająca nic wspólnego z HD. Mimo to życzę powodzenia i pozdrawiam.

A1: To prawda. Założenia docelowe są nieco inne niż to jak w tej chwili wyglądają podzespoły. Docelowo zabawka ma służyć do odtwarzania multimediów w HD, zgrywania obrazu wysokiej jakości etc. Niestety w tej chwili żaden producent nie dysponuje podzespołami spod znaku ITX, które pozwalałyby na takie przedsięwzięcie. Pierwsze jaskółki to będzie pierwszy-drugi kwartał nowego roku. Wtedy pojawią się procesory i chipsety które dźwigną ciężar HD.

Q2: Słuchaj, o ile się nie mylę, Atomy są w standardzie Mini-ITX a płyty Nano VIA sa w standardzie, nomen-omen, Nano-ITX ;) Poszukaj płyt VIA Mini-ITX, to był ich pierwszy 'hit' w dziedzinie małych, wydajnych kompów na serwery i HTPC (w końcu to VIA stworzyła standard Mini-ITX), wybór płyt powinien być duży, na pewno wiekszy niż Nano-ITX, a znajdziesz też coś z HDMI i cyfrowym dzwiękiem, zapewne.

A2: Poniekąd prawda. Istnieją rozwiązania, które pozwalają na odtwarzanie HD, wspierają odpowiednią dekompresję itp. Mają nawet odpowiednie zestawy wyjść. Niestety na dzień dzisiejszy to tylko ciekawostka. Wszelkie testy udowadniają, że dostępne rozwiązania mają się nijak do komfortowego odtwarzania multimediów HD. Chodzi tutaj choćby o zwykłe klatkowanie.

Q3: Pytanie do właściciela bloga: ile już kosztował ten sprzet?

A3: Policzmy.

Obudowa: SilverStone Lascala LC12B Black - 445 PLN
Płyta + procesor: Intel® Desktop Board D945GCLF with Integrated Intel® Atom™ Processor 1,60GHz, FSB533 MHz - 189 PLN
Dysk: WD Caviar GP WD5000AACS (500GB, 16MB, SATA/300) - 239 PLN
Pamięć: Kingston DDR2 1GB 667MHz CL5 - 60 PLN
Napęd: HP Slim DVD Jakiś-Tam - kradziony ;)

Razem: 927 PLN

Q4: Spoko pomysł, ja rozważam budowę czegoś podobnego, pasywnego centrum downloadu, filmów i muzyki, podłączonego do domowej sieci i sterowanego moim PDA, więc z uwagą będe śledził twoje działania.
Pozdrawiam.

A4: Bardzo się cieszę. :) W takim razie myślę, że zainteresuje Cię cały ten stan przejściowy, bo podczas niego właśnie taki nacisk będę kład na serwer jaki opisałeś.

Q5: Można zapytać gdzie kupiłeś obudowę?

A5: komputronik.pl

Q6: Zrob zdjecie calej obudowy i calego laptopa, albo jakiegos innego elementu zeby mozna bylo porownac wielkosci.

A6: Mam nadzieję, że dzisiejsze foty Tobie odpowiadają. :)

15 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Witam,
No własnie mnie bradzo interesują boje z linuxem bo na nim chciałe postawić taki serwerek.

Co do innych płyt które dały bu sobie radę z HDMI http://www.ieiworld.pl/?p=pl/menu/2/1/3/index ale o ciszy można zapomnieć

Pięć pożądań pisze...

@DYoda

Dosyć ciekawe płytki. Masz może jakieś linki do testów wydajnościowych, poboru mocy etc?

Anonimowy pisze...

Jak tylko jakies namierze to dam znac

Anonimowy pisze...

http://www.in4.pl/komentarze_FSC_Esprimo_Q5030_%E2%80%93_kieszonkowe_centrum_multimedi%C3%B3w_...,16434.htm

gdyby tylko nie ta cena

Anonimowy pisze...

Kiedy kolejny wpis? Poprosimy realne zużycie prądu. Jakieś testy z miernikiem poboru prądu w watach? Jakieś próby pozbycia się wiatraka i generalnie zmiany radiatorów? /waste

Pięć pożądań pisze...

Waste.. A co to ja jestem Labolatorium CHIP-a? ;) Nie mam warunków do mierzenia takich rzeczy. Na razie z chłodzieniem nie kombinuję. Ale IMO wiatrak jest konieczny. Całość na moje oko grzeje się całkiem konkretnie.

Anonimowy pisze...

Oj tam :) ja zakupiłem takie narzędzie co mi podaje ile watów zżera dane urządzenie, a i gdzieś czytałem, że koleś wymienił radiator na Zalmana i mu wyszły bardzo przywoite temperaturki. /w

Pięć pożądań pisze...

Waste, powiedz mi od kogo mogę takie urządzenie pożyczyć to zrobię pomiary. :) Kupować nie zamierzam. :) Co do chłodzenia nie mówię nie ale aktualnie naprawdę mam sporo spraw na głowie dlatego po prostu nie już, nie teraz, nie za dwa tygodnie. :)

Anonimowy pisze...

Wczoraj kupilem ta sama obudowe (LC 12) na ebay za bajeczne 33€.
Zastanawialem sie wlasnie czy ten dosc wysoki wentylator na chipset od D945GCLF nie bedzie sie obijal o blache na montaz twardziela i slim DVD. Juz wsumie myslalem nad Gigabyte GA-GC230D (http://www.tomshardware.com/de/fotostrecken/Gigabyte-GA-GC230D-mit-Intel-Atom,0101-105610-0-2-3-1-jpg-.html), ktory potrzebuje troche mniej miejsca.

Domyslam sie ze nie bylo problemu z montazem i nie musiales nic "skracac"?

Pięć pożądań pisze...

Nie, nie było problemów z montażem. Owszem w obudowie robi się ciasno, ale żadne metalowe części nie stykają się ze sobą.

Anonimowy pisze...

Dzieki za szybka odpowiedz. Mam jeszcze tylko jedno pytanko. Czy wentylator na chipset wystaje powyzej wyciecia w tej blaszce na mocowanie HDD i DVD czy jest jeszcze ponizej?
Interesuje mnie to dlatego bo mysle o innym mainboard, mianowicie o Intel D201GLY2A z Celeron 220. W nim CPU ma ten sam wentylator, ktory znajduje sie na chipset od D945GCLF. Chipset lezy ale bardziej centralnie wiec od biedy przez to wyciecie ma dosc miejsca jeszcze do gory. A na plycie z Celeronem moze sie skonczyc tak ze bedzie sie stykac z aluminium. :-(

Dzieki z gory za odpowiedz :-)

PSkal pisze...

Witam!
Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad podobnym projektem, ITX i homeserver plików w sieci LAN, FTP,klient torrenta (czy JDownloader ściągający z rapidshare). Mam plany kupić ta sama platformę Intel Atom.
Ale narazie przerazila mnie jedna rzecz :
http://pclab.pl/art33841-16.html
Na PCLab napisali ze jak narazie takie platformy nie radzą sobie efektywnie z obluga zadań plikowych.
Jak to wygląda w praktyce? Można na tym postawić serwer w domu który ściąga pliki z netu,i udostępnia jednocześnie Mp3 albo filmy-oglądane na innym komputerze podłączonym do LANu ?
Pozdrawiam
Paweł

Pięć pożądań pisze...

@Paweł,

Zastosowania o których piszesz sprzęt ten będzie się nadawać idealnie.

Nie zauważyłem żadnych problemów z operacjami na plikach o których mowa w artykule. Najprawdopodobniej to kwestia obsługi sprzętu przez Vistę. Ja nie korzystałem z Visty ani w ogóle z Windows na tym sprzęcie. Mam zainstalowane Ubuntu i jeśli chcesz mogę rzucić okiem czy problem ma i tutaj miejsce. Póki co przy aktualnym BIOS-ie i aktualnym Ubuntu nie zauważyłem żadnych problemów o których mowa. Mnie osobiście tylko dręczy brak interfejsu gigabit-ethernet. Czasem duże ilości plików trzeba przerzucić przez sieć, a na setce potrafi to trwać i trwać. :) Powodzenia i ja bym się jakoś specjalnie nie zniechęcał. :) Nawet jeśli obciążenie naprawdę istnieje to pytanie czy wpłynie to niekorzystnie na procesy które chcesz uruchamiać na platformie. Zastanów się jednak czy do twoich zastosowań nie będzie tobie potrzebny gigabitowy ethernet.

PSkal pisze...

Wspaniale! Na taka odpowiedz liczyłem, co do gigabitowego Ethernetu, to zawsze można wykorzystać jeszcze ten wolny slot PCI.
Jeśli tylko uda mi się zakupić sprzęt - pochwale się :).
Pozdrawiam
Paweł

Pięć pożądań pisze...

@Paweł,

Pomyślności i w ogóle dużo dzieci życzę! :)